vrijdag 9 juli 2010

Faux metal

Toen ik deze techniek tegenkwam op het Art Journeyblog vond ik hem er erg ingewikkeld uitzien. Maar dat viel toch reuze mee. Ik heb wat fotootjes gemaakt om het proces te verduidelijken en hoop dat jullie het ook leuk vinden en er misschien zelf mee gaan experimenteren.
Wat heb je nodig?
Zwarte acrylverf, zilverkleurig karton(mat glanzend en niet te dik), tamponeersponsjes(Hema make-up sponsjes), cuttlebug-embossingfolder,babylotiondoekjes en bruin-oranje permanente inkt (hier Archival sepia)



Hoe werkt het?
Knip een stuk zilverkleurig karton op maat, zodat het in de folder past en haal hem door de cuttlebug. Neem een sponsje (of een paintdabber) en tamponeer het geëmboste karton helemaal zwart. Niet wrijven, want dan gaat het teveel strepen.
Laat de verf ongeveer vijf minuten drogen (met dit warme weer is dat zeker lang genoeg) en poets er dan een gedeelte weer af met het lotiondoekje. Dat kan veel of weinig zijn, zie maar wat je mooi vind. In het reliëf blijft dan zwart achter.

Dit geeft al een heel bijzonder resultaat: oud-zilver. Dit kun je dus ook al leuk gebruiken. Ik heb het meteen uitgeprobeert met een andere folder:


Maar wil je liever koper of goud of brons, dan kun je er met inkt nog een kleurtje overheen poetsen. Hier heb ik Archival sepia gebruikt en dat geeft een mooie warme kleur aan je faux metal.
Ook hier tamponeer je de kleur erop en kun je varieren in de hoeveelheid inkt. Het is erg mooi om niet overal evenveel inkt aan te brengen. Het mag immers best oud en versleten lijken.


Ik heb er een doosje mee beplakt en dat zal ik jullie morgen laten zien (foto bij daglicht wordt nu eenmaal mooier). En dat is dan ook meteen mijn laatste blogbericht,want het word tijd om af te kicken en in te pakken. VAKANTIE!!

8 opmerkingen:

  1. Anette wat is dit leuk!!!
    Heel erg bedankt voor je uitleg, met de duidelijke foto's.
    Is het wel verstandig om op vakantie te gaan? Dan moeten wij al die leuke dingen zelf gaan ontdekken.
    Ga maar lekker op vakantie hoor Anette, we zouden alleen maar lui worden.
    Fijne tijd toegewenst, hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een geweldig idee, duidelijke uitleg en ik heb nu al op mijn boodschappenlijstje staan: de hema make up sponsjes :) Ik ga het zeker een keer proberen! Heel fijne vakantie, ik zal je missen in blogland!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een duidelijke uitleg!!!!
    Heel hartelijk bedankt veel plezier op je vakantie, ik ga dit zeker een keer proberen.
    Groetjes Yvon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow heel knap!Dankjewel om het zo duidelijk op je blog te zetten!
    Liefs,Celia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor je duidelijke uitleggen, ziet er mooi uit.
    Fijne vakantie.

    Groetjes Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik merk dat je de techniek al helemaal in de vingers hebt :) heel leuk die stap voor stap foto's! Ook het doosje is mooi. Prettige vakantie en veel inspiratie opdoen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk!! Ik kwam je blog tegen op het blog van Inge en nam een kijkje. Ben meteen volger van je geworden. Je hebt de techniek heel duidelijk uitgelegd en ik ga het zeker ook eens proberen!

    Groetjes, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Anette,

    En ik maar denken dat het zo moeilijk was om een faux metal te maken. Je hebt het zo duidelijk uitgelegd dat ik het binnenkort ook ga uitproberen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen